©© - "U pravu si" (ili nisi)

Ovu konstrukciju, iskreno, ne razumijem. Ajde da probam to objasniti sebi i možda drugima.

Nekoliko puta mi je rečeno tu na blogu da nisam u pravu, ili možda da jesam u pravu, ali netko drugi nije. Pa da malo razmislim o riječi 'pravo'. 'Pravo' kao nauka me nije nikad zanimala, iako sam stjecajem okolnosti upletena. I po potrebi baratam pravnim rječnikom, no to nije dio mene. Znači, odem na sud i neki slučaj koji mi se činio jasan kao dan prije suda, tj. moje je mišljenje da je neki tamo nedvojbeno kriv, na sudu je predmet izokrenut naglavačke i tog nekog oslobode ili mu daju neku smiješnu kaznu. I sad, tko je u pravu? Na čijoj je strani pravo? Tko to nije osjetio, bolje mu je. Iako svi znamo nekoliko primjera kod nas, djece bogatih koji ako nekog ubiju, nema veze. U američkim filmovima uvijek u konačnici pobjeđuje pravda, jer ne snimaju naravno filmove tamo gdje nije tako, pa si onda i mi mislimo kako je to tako svugdje. Aha.

To je što se prava kao nauke tiče. Na sudovima, gdje postoji proces, istražni postupak, obrana, bla, čak ni tamo nije jasno 'tko je u pravu'. No, kažu 'pravo' i 'pravda' nemaju veze jedno s drugim.

A sad o onom osobnom pravu. Recimo, ja nešto kažem o čemu razmišljam, o nečemu što promatram pa posljedično tome i zaključim nešto. To je moje osobno viđenje. Koje je prema činjenicama ili osjećajima kojima raspolažem - istinito. Prozlazi da je to - moja istina.

Ok, postoje i univerzalne istine. To bi bile istine koje vrijede za većinu. Svaka istina je pak funkcija vremena. Pa i ona da je Zemlja okrugla, jednom davno nije bila istina. Trenutno je to istina. Ako nađu neki novi kut iz kojeg će promatrati Zemlju, ili neku novu tehniku, možda zaključe da je Zemlja - čupava? Ili šupljikava? I u današnje vrijeme dovoljno je promijeniti spektar elektromagnetskog zračenja (drugim riječlima - oko) i Zemlja izgleda sasvim drukčije.

Da se vratim na moju istinu. Moja istina je za mene istina. I ne razumijem kako ja mogu tu biti u pravu ili krivu? A to mi kaže netko tko je do svoje istine došao sličnim procesima kao i ja, i gleda svijet nekim svojim očima i ima neku svoju istinu. Naše se istine možda preklapaju, a možda i ne. I to je jedini zaključak koji mi ima smisla. Ako nam se istine preklapaju, jupi, imamo nešto zajedničko! I lijepo je sresti nekog s kim dijelimo istinu..

Jedino bi pitanje po meni bilo - ako temeljimo naše buduće ponašanje na nekoj istini, koja je ta istina kojom ćemo najbolje predvidjeti rezultate? Koju istinu možemo uzeti kao zakonitost? A opet, to je unutar nekog okvira koji ne mora biti jednak svakome od nas.

Meni je zanimljivo čuti istinu drugih, i promatrati puteve kojima su došli do nje. Malo mi je žao kad netko uzme tuđu istinu zdravo za gotovo i maše nekritički njom kao da je njegova.. No, ako je njemu dobro, tko sam ja da ga osuđujem?

A što reć? Kad već svatko od nas ima svoju istinu - poštivajte tuđe istine..

26.12.2012. u 10:42   |   Prijavi nepoćudni blog   |   Dodaj komentar

Čini se da si popila /pomiješala/ mnogo različitih alkoholnih napitaka?

Autor: DIES-DAS   |   26.12.2012. u 11:02   |   opcije


Da, Das, a kaj bi drugo.. Ovo ne može trijezan i priseban napisati

Autor: Cococh-Anel   |   26.12.2012. u 11:04   |   opcije


nisi u pravu a jel sam ja ha?

Autor: Philippe_de_Mala   |   26.12.2012. u 11:09   |   opcije


post festum stigoh! btw meni je to svojevremeno (jer sam studirala) bilo jako važno...činjenica da pravo nije uvijek i pravda! i tu leži cijela priča. naravno, svaki pravnik i pravo trebalo bi težit...pravdi! no, nažalost često je upravo obrnuto. tako gledano, ovo što se ti pitaš o svom pravom ili krivom(osim kad je pletenje u pitanju) meni se više čini kao ona heraklitova: svi gledamo isti svijet al ne vidimo iste stvari. zato je glupo nekome nametati svoje mišljenje i bit isključiv...ja sam u pravu,a ti nisi! dobre su ti ove postavke i obično to ljudi brkaju...jer jedno su činjenice (za koje ipak možemo reć da npr. nisi u pravu kad kažeš da je zemlja ravna ploha...ili neka druga neoboriva činjenica) a drugo je mišljenje...koje nikako ne podliježe procjeni...pravde ili krivde! toleranca...toleranca...but, obično to ištemo od drugih al sami baš i nismo skloni! ima jedna dobra misao (baš sam dosadna)...tamo gdje svi misle isto, nitko ne misli!

Autor: mai_sarai   |   26.12.2012. u 13:14   |   opcije


Hej, Mai! Ono što bih hjtela naglasiti je da su i tzv. činjenice upitne. Meni se čini da nam fali još jako puno znanja da bismo shvatili svijet oko sebe i utvrdili prave činjenice. Sada imamo samo komadiće znanja koji vise u zraku i upitno je vrijede li uopće. Govorima o znanosti. U mojem području vrijedile su neke 'činjenice', da bi se nedavno pojavila proširena teorija koja neka područja izvrće naopako. I stvar funkcionira. Ali kruti mozgovi je ne mogu prihvatiti. Tj. kažu, da, svakako, ali opet to ne uzmu u obzir.

Autor: Cococh-Anel   |   26.12.2012. u 13:58   |   opcije


Draga Anel pa gdje si ti zivjela svih ovih 50tak godina da si tek sad zakljucila, tj nisi jos jer ocito te zbunjuju ljudi:-)
Da su svi sebicni ili ograniceni:-) , pa kak ces zivjeti ak bus oko svakog lika na netu razbijala glavu!!! Pa ako si samouvjerena onda ti nikad ne bi trebalo bit vazno sto netko drugi prica:-) xxx

Autor: beyo   |   26.12.2012. u 20:03   |   opcije


Volim ljude, i slušam što pričaju. Često čujem i jako dobre stvari :) I zamislim se nad tim što kažu, jel, ako sam već odlučila biti među ljudima..

Autor: Cococh-Anel   |   26.12.2012. u 22:08   |   opcije


Dodaj komentar